Selasa, 07 April 2009

IMPLEMENTASI ADAT BATAK

BAGIAN II
MEMAHAMI PELAKSANAAN ADAT BATAK


PENGANTAR

Pada awalnya adat batak itu berkembang didaerah Tapanuli sebagai Wilayah tanah leluhur Orang batak dan itu berlangsung hingga pada awal masuknya Agama Kristen di Tanah batak. Kemudian setelah Agama Kristen masuk dan diterima di Tanah Batak (Tapanuli), perlahan-lahan masyarakat Batak memulai sejarah baru dimana satu-persatu telah memulai menyongsong ke perkembangan berikutnya, hingga setelah pasca kemerdekaan Indonesia, orang batak sudah banyak yang hizrah / merantau dari Tanah Batak ke berbagai penjuru tanah air (parserahan) dan berlangsung secara terus menerus dari waktu ke waktu hingg sampai sekarang ini.

Maka tidaklah heran jika sekarang orang batak (masyarakat batak) secara quantitas sudah lebih banyak yang berada di perantauan (parserahan) dari pada yang tinggal di Bonapasogit. Dalam keadaan masyarakat batak perantauan, diakui bahwa tidak semua yang dapat memahami pelaksanaan adat batak itu sesuai yang di amanatkan dalam peruntukannya atau pada saat mana adat itu hendak dilakukan dan diperlakukan. Hal ini disebabkan karena pada saat hizrah dari bonapasogit seseorang belum memperoleh pemahaman terhadap pelaksanaan adat itu sendiri demikian juga bagi mereka yang lahir di perantauan (parserahan).

Seiring dengan keinginan dan kebutuhan dalam rangka penguasaan dan pemahaman adat batak untuk dapat dilakukan setiap individu, dalam makalah ini kita akan mencoba memahami struktur pelaksanaan beberapa adat batak yang sering dihadapi / dilakukan di sekeliling kita di parserahan (secara khusus di Jabodetabek) sebagaimana keberadaan masyarakat batak dalam kelompok-kelompok kekerabatan maupun marga dengan suatu pemahaman dan pelaksanaan adat yang tidak kontradiktif dengan agama (hakristenon) atau yang tidak lagi terbungkus dengan pola lama (religi lama orang batak).

Sesungguhnya rangkaian acara adat batak itu sangat beragam dan banyak sekali, namun dalam keterbatasan waktu hanya beberapa diantaranya yang kita sajikan sebagai mengawali pemaha-man dan ke tertarikan kita dalam melakukan adat batak bilamana ada perhelatan yang sedang berlangsung atau yang akan dilangsungkan.

1. Mengenai Protokol & Parsinabung.
2. Mengenai Umpama dohot Umpasa
3. Mengenai Dalihan Natolu.
4. Mengenai Namargoar & tudutudu ni sipanganon.
5. Mengenai Parbagi ni Jambar Sinamot & Ulos Herbang
6. Mengenai Marbagi Jambar Juhut
7. Pasahat Ulos Mula Gabe
8. Ulaon Tardidi
9. Ulaon Malua
10. Ulaon Martonggo Raja
11. Ulaon Unjuk
12. Mamongoti Bagas
13. Mengenai Adat Parmondingon.


PROTOKOL (PANDE MANGATUR) DOHOT
PARSINABUNG (PARHATA / PANDE HATA)

Sude ulaon adat habatahon (marhata sinamot, marunjuk, mangadathon/mangadati, mamestahon tambak ni ompu dohot angka na asing dope), boi do dohonon ia ulaon i ndang terlepas sian na manghatai hombat tu ruhut-ruhut ni paradaton di halak batak. Marlapatan sian panghataion i do boi botoon ni na ro manang situan natorop aha do sintuhu ni ulaon i.

Ia manghatai diulaon adat ndang dos i dohot na manghatai di tongan dalan, di partungkoan manang songon panghataion di pasaran. Alai na marsuntuhu do ianggo panghataion di angka ulaon paradaton. Dibahen i ingkon somal-somalan do mangihuthon dohot manangihon angka panghataion di ulaon adat ai ido gabe guru dohot parsiajaran na ummarga di dirintabe (mata guru roha sisean) asa boi hita manghatai dohot mangulahon adat i di angka tingkina.

Ndang adong bidang studi manang lembaga pendidikan (sekolah) na khusus laho inganan marsiajar taringot tu ulaon paradaton i, alai songon halak batak hita (secara khusus tu angka dongan ama) napatut do ingkon botoon songon dia ruhut-ruhut ni paradaton i dohot pardalan ni adat i hombar tu sintuhu ni ulaon na ni adopan manang na naeng adopan dope.

Asa denggan pardalan ni sada ulaon (isara ulaon unjuk) tontu sahali na berperan disi ima “Protokol” (pande mangatur) dohot “Parsinabung” (Pande Hata), di bahen i manang ise pe nagabe Protokol di sada-sada ulaon songon i Pande Hata, ingkon do mamboto dohot mangantusi sintuhu dohot ruhut-ruhut ni ganup ulaon na ni adopan manang nanaeng adopanna ana unang gabe pilit pardalanna dohot pangulahonna jala asa unang hasurahan. Ido alana molo menghunjuk manang mamillit Protokol diangka ulaon, ingkon taangkas ma botoon kemampuan / parbinotoanna (penguasaan) di namangulahon partonding ni ulaon i. Manjaha do dibibir, marpustaha di tolonan, jagar ditabas, sintong dipoda (siboto tarombo, na malo manjaha). Mangatusi marbagi jambar (parjambaran), asa unang marhata-hata (muruk) angka Raja dohot unang halohotan suhut. Dibahen i mansai denggan do molo ditontuhon jala di paboa hian ise Protokol dohot Parsinabung (raja hata) diulaon nanaeng ro, asa adong tingkina parade dirina dohot angka sihatahononna, ai dihorhon haradeon i do na gumodang manontuhon hadengganon ni panghataion disada ulaon.

Antong boha do asa boi jala mampu gabe protokol dohot parsinabung :
- Ingkon percaya diri, ndang angka hitir patna dohot pamanganna molo jongjong diloloan natorop.
- Mamboto jala mangantusi di jagar-jagar ni hata, hata batak tulen / hata batak na halus.
- Mamboto tarombo (pinomat sebagian besar).
- Mamboto dohot mangantusi sintuhu dohot angka ruhut-ruhut ni ulaon habatahon.
- Mamboto jala mangantusi marbagi dohot parbagi ni parjambaran.
- Denggan marpangkuling dohot soara natorang jala lambok boi di bege sude natorop, unang songon na marungut-ungut, unang manonggahi manang adong hata muruk, ingkon suasana kekeluargaan do bahenon suasana i.
- Pembawaan tenang, unang bohi namuruk.
- Unang mulak-mulak manghatai, manang manimbil sian sintuhu ni ulaon.
- Dohot angka na asing dope.

MANONTUHON PROTOKOL

Domu tu adat dohot ruhut-ruhut ni na mardongan tubu, sian ido ojahan (dasar) manontuhon ise do nagabe Protokol di sada-sada ulaon. Molo ulaon na metmet manang ulaon di jabu do somalna sai sian paidua ni suhut do nagabe protokol. Molo di ulaon na balga isarana di ulaon unjuk gabe nangkok ma tu natumimbo sian paidua ni suhut, alai tongdope sahorong (partubu) ni suhut na marulaon i pilliton na gabe protokol, ima di ginjang ni todoan tulo (3). Di tingki tonggo / ria raja ma di tontuhon manang ise na gabe protokol tu ulaon nanaeng ro.

Hira songon on ma partondingna molo adong ulaon adat di Pomparan Raja Sipahutar, secara khusus di Jabodetabek, ala hira di Jabodetabek on nama na lobi lengkap marga Sipahutar sian ganup Ompu.

Suhut Protokol Molo dipanangkok
O.Mandalo
- Gr.Soagamon

- Gr.Tauan

- Gr.Pinayungan
- Gr.Tauan,
Gr.Pinayungan
- Gr.Soagamon,
Gr.Pinayungan
- Gr.Soagamon,
Gr.Tauan
O.Sahat, O.Partuhoran
O.Raja Silaing
(1 sian 4 Ompu)
O.Sahata
- O.Pangamal
- O.Boksi

- O.Rondi
- O.Boksi, O.Rondi
- O.Pangamal,
O.Rondi
- O.Pangamal,
O.Boksi
O.Mandalo, O.Rido
O.Partuhoran, O.Raja Silaing
(1 sian 4 Ompu)
O.Rido O.Mandalo, O.Sahata
O.Partuhoran, O.Raja Silaing
O.Partuhoran
- O.Sohaluaon
-O.Namora Naesek
- O.Namora Naesek
- O.Sohaluaon
O.Mandalo, O.Sahata
O.Rido, O.Raja Silaing

O.Raja Silaing
- O.Bangbang
- O.Barnang
- O.Barnang
- O.Bangbang
O.Mandalo, O.Sahata
O.Rido, O.Partuhoran

1 komentar:

  1. The History of the Casino - One of the Most Popular Casinos
    A relative newcomer to the world https://deccasino.com/review/merit-casino/ of 나비효과 online gambling, Wynn Las casinosites.one Vegas opened its doors to a filmfileeurope.com new audience of over 600,000 in 2017. This was titanium flat iron the first casino

    BalasHapus